Všem, kdo mají zájem o to jak obec hospodaří , poskytuji níže rozpočet Soutic pro rok 2013, v komentáři si dovoluji sdílet některé drobné postřehy (červeně)
I.příjmová část rozpočtu na rok 2013 v tisících
1111·1222 Daňové příjmy 2.105
1332·1399 Místní poplatky 16
1511 Daň z nemovitosti 550
4112 Dotace na správu 60
4122 Dotace na Sv.Annu 1.473
– pro poskytnutí dotace v této výši musí být proinvestována částka minimálně 1,692.000,- Kč. V návrhu rozpočtu výdajů je počítáno s částkou 2,037.000,- Kč, obec tedy plánuje výdaj ve výši 564.000,- Kč.
4222 Hasiči dotace investiční 190
4222 Dotace na výměnu oken 100
– plánovaný výdaj obce 150.000,- Kč. Na zastupitelstvu konaném dne 17.12. uvedla paní starostka na dotaz paní Kunčické, že částka fakturovaná za výměnu oken je 469.000,- Kč + DPH.
2310 Pitná voda 240
2321 Kanalizace 270
3612 Nájem z bytů 72
3613 Nájem nebytový 30
3632 Nájem z hrobu 10
3639 Služby občanům 40
Nájem z pozemků 461
Prodej pozemků 10.000
- pozemek je na prodej již od 2.poloviny roku 2011, v současné je na realitních serverech (Sreality, NETREALITY a další) uvedena cena 19,876.000,- Kč. Na pozemku jsou zapsána věcná břemena ve prospěch ČEZ a RWE, což pozemek pro výstavbu omezuje.
3722 Komunální odpady 80
5512 Příspěvky na činnost 2
6171 Ostatní služby 25
6310 Úroky z účtů 1
Příjmy celkem 15.725
Schváleno zastupitelstvem dne:
Kulaté razítko a podpis starosty:
Originál rozpočtu je k vidění na stránkách obce
http://www.soutice.cz/urad-obce/uredni-deska/navrh-rozpoctu-pronbsprok-2013-149.html?kshowback=4
II.Výdajová část rozpočtu na rok 2013 v tisících
2212 údržba silnic 50
oprava silnice fir.COLAS 1.417 – faktura z roku 2010, za úpravu návsi
2221 komunikace- Benebus 44
2310 pitná voda 256
2321 odváděná voda 280
3111 mateřská škola 13
3113 základní škola 87
3326 muzeum 235
– co zahrnuje tato částka nevím, nebyla komentována. V rozpočtu na rok 2011 je uvedena u této položky částka 240.000,- Kč, nicméně splátka úvěru za muzeum je uváděna níže u položky 8124.
doplatek fir. Pegisan 464
– faktura z roku 2010, najdete v návrhu rozpočtu na rok 2011, kde je u této položky uvedena částka 465.000,- Kč a v roce 2012 č. 464.000,- Kč Tak jak je vidět – splácíme.
Sousoší sv. Anna 2.037
– komentováno na první straně - příjmové
3399 sbor pro obě. záležitosti 100
– do této kapitoly jsou zahrnuty např. dary našim občanům při různých životních jubileích apod.
3613 nebytové hospodářství 2
3631 veřejné osvětlení 150
– přepokládám, že jsou to náklady na roční provoz veřejného osvětlení
výstavba fir.Elmoz 368
– doplatek za výstavbu NN a VN. V rozpočtu na rok 2011 je uváděna pouze položka veřejné osvětlení, a to ve výši 450.000,- Kč. V roce 2012 je uváděna č. 368.000,- Kč Že bychom nespláceli?
3639 komunální služby 1.000
– dle tvrzení starostky jsou v položce mzdy zaměstnanců – mužů, pohonné hmoty, údržby a opravy budov. Do této položky je tedy zahrnuto tolik nesourodých výdajových položek, že prakticky nelze rozklíčovat, kolik, komu a za co obec reálně platí.
Výměna oken 150
– komentář k této položceviz příjmová část rozpočtu
rozhlas fir.Empemont 370
– doplatek za instalaci rozhlasu, faktura je z roku 2008 a v roce 2011 je uvedena v návrhu rozpočtu – výdajová část suma 430.000,- Kč v roce 2012 pak 370.000,- Kč.Na dotaz, proč není faktura zaplacena bylo paní starostkou sděleno, že ji má zaplatit Kreibich. Pan ing. Kreibich vede v současné době s obcí soudní spor o vrácení zálohy cca 2,500.000,-Kč, přibližně z roku 2007, na výstavbu práškové lakovny v pískovně. Podle sdělení starostky tuto zálohu obec vracet nebude, neboť je promlčena (konečný verdikt soudu ještě není znám). Z auditu hospodaření za rok 2011 je zřejmé, že je tato záloha i utracena, protože stav základního běžného účtu je 26.748,- Kč. Tak nevím, kdo nakonec za rozhlas zaplatí, myslím, že ing. Kreibich už to nebude, lakovna nestojí a peníze mu obec asi vracet nebude.
3722·25 odpadové hospodářství 300
5512 dobrovolný has. sbor 20
Výzbroj a výstroj 210
6112 zastupitelstvo 536
– do této částky je zahrnuta odměna starosty, místostarosty a zastupitelů, odměna zastupitelů je 551,- Kč za měsíc, je u všech zastupitelů stejná, tedy je každému zastupiteli ročně vyplaceno celkem 6.612,- Kč (všem dohromady je to 33.060,- Kč), pro místostarostu je pak zákonem určena částka až do výše 7.143,- Kč (celkem ročně 85.716,- Kč). Uvolněný starosta má ze zákona nárok na odměnu ve výši 26.054,- Kč, (celkem ročně 312.648,- Kč). Součet ročních odměn je 431.424,- Kč, do uváděné částky 536.000,- Kč nám chybí 104.576,- Kč....pro zajímavost neuvolněný starosta na nárok 8.674,- Kč)[1].
6171 místní správa 1.000
– dle starostky zahrnuje energie, platy zaměstnankyň – tedy žen, pojištění budov, stavební materiál. Víc jsme se nedozvěděli. Do této položky je tedy zahrnuto tolik nesourodých výdajových položek, že prakticky nelze rozklíčovat, kolik, komu a za co obec reálně platí.
6310 pojištění, úroky 55
splátka SFŽP 1.361
– v závěrečném účtu za rok 2010 je uváděna částka ve výši 769.955,- Kč. V rozpočtu na rok 2011 (výdajová část) je u položky splátka úvěru SFŽP uvedeno "úroky z prodlení – a pouze 460.000,- Kč. Jiná částka zde pro rok 2011 uvedena není, v závěrečném účtu obce 2011 po finančním auditu je ale uvedena částka 769.955,- Kč. Výdaj na penále(!) pro SFŽP nám tedy neustále roste.
6399 daně- právnická 250
Výdaje celkem 10.805
8901 výplata loňských mezd 150
– jedná se o výplatu mezd za poslední měsíc roku 2012 pouze pro zaměstnance úřadu, v roce 2011 byla ve výdajích uvedena částka 100.000,- Kč. Plat starosty a zastupitelů je pod jiným účtem.
8114 splátka krát. půjček 650
– předpokládám, že součástí této částky, pokud se nejedná o celou částku, je kontokorentní účet, který byl vykazován již v závěrečném účtu a finančním auditu za rok 2011 a to ve výši 487.098,- Kč. Kontokorentní účet slouží při nedostatku finanční hotovosti tzv. "cash flow" , tyto půjčky jsou poměrně výrazně úrokovány. Stav tohoto účtu byl v roce 2010 157.629,09 Kč, k nahlédnutí na stránkách obce
Rok 2010 http://www.soutice.cz/e_download.php?file=data/uredni_deska/obsah25_1.pdf&original=Z%C3%A1v%C4%9Bre%C4%8Dn%C3%BD+%C3%BA%C4%8Det+za+rok+2010.pdf
8124 splátky úvěru kanal. Černýš 160
splátky úvěru Muzeum 93
vratka věcného břemene 3.250
– jedná se o vratku firmě meridian solární park III s.r.o. (malé písmeno na začátku je správně) a vyplývá ze smluvního závazku "Nájemní smlouvy" mezi obcí Soutice a výše uvedenou firmou.
Smlouva byla uzavřena 12.3.2009 a předmětem nájmu jsou pozemky o výměře 33.136 m2 , které se nacházejí po pravé straně silnice Soutice – Kalná, několik metrů za obcí Soutice.
. Doba pronájmu byla smlouvou stanovena na 20 let, částka za tento nájem byla 9,073.432,- Kč a měla být splatná následovně: "Suma ve výši 50% sjednané částky dle čl.2.1. je splatná do 10 dnů od zahájení stavebních prací, tzn. Výstavba solární elektrárny. Zbývajících 50% je splatných do 10dnů od uvedení solární elektrárny do provozu."
Citováno ze Smlouvy o zřízení věcného břemene ze dne 13.4.2010 (vklad práva zapsán na Katastru nemovitostí 26.4.2010).
Dalo by se předpokládat, že při dlouhodobosti nájmu (20 let) by bylo praktičtější aby nájemce platil nájem pravidelně po menších částkách např. ročně.Tím by obec získala stabilní roční příjem. Naopak, snaha vybrat celou sumu ve dvou splátkách během jednoho roku ukazuje na potřebu získání okamžité hotovosti pro "lepení děr" v obecním rozpočtu.
V roce 2010 obdržela obec, a tady to začíná být zajímavé, 2,500.000,- Kč. Stejná částka je uváděna v Návrhu závěrečného rozpočtu na rok 2011 (strana 2 pod tabulkou) jako vratka firmě meridián za zálohu na nájemné. V rozpočtu na rok 2012 je pak uváděna částka 3,250.000,- Kč.
Z jakého důvodu došlo k navýšení z původních 2,500.000,- Kč na 3,250.000,- Kč nevím.
Faktem zůstává, že firma meridian má zástavní právo na pozemek, který by obec potřebovala prodat. V případě, že se tato firma rozhodne peníze získat bez dalšího čekání (už tak to trvá dva roky), může se stát, že obci zašle platební výměr s určeným datem splatnosti. Pokud obec tento termín nedodrží, může dát meridian návrh na exekuci majetku. V tomto případě na zmiňovaný pozemek ( obec má totiž většinu nemovitého majetku zastavenu v něčí prospěch, případně jsou na pozemcích inženýrské sítě a dílčí drobné pozemky jsou de facto komerčně nezajímavé ), pak by meridian mohl pozemek prodat za cenu pohledávky tedy částku 3,250.000,- Kč.
A to by byl velký problém, obec totiž pokud se jí nepodaří prodat pozemek a splní plánovaný rozpočet bude na konci roku 2013 dlužit celkem (vzorec pro výpočet je následující, vezmeme celkovou částku navrhovaných příjmů tj. 15,725.000,- Kč , od které odečteme sumu za prodej pozemku tj. 10,000.000,- Kč – tuto částku reálně k dispozici nemáme a dále odečteme částku na výdajové straně 15,108.000,- Kč - samozřejmě celou, protože vycházíme z předpokladu, že rozpočet uvádí pravdivé informace a že uvedené položky je potřeba zaplatit) výsledná částka je tedy - 9,383.000,- Kč.
Výdaje celkem 15.108
Závěrem si Vám dovolím ocitovat část finančního auditu hospodaření naší obce za rok 2011.
"
B. Vyjádření ohledně chyb a nedostatků
Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územnich samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů, stanoví, abychom ve zprávě uvedli závěr podle ustanoveni § 10 odst. 2 písmo d) a odst. 3 citovaného zákona. Toto ustanovení vyžaduje, abychom ve své zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření uvedli, zda při přezkoumání hospodaření byly zjištěny chyby a nedostatky a v čem případně spočívaly, a to bez ohledu na jejich významnost (materialitu) a jejich vztah k hospodaření obce Soutice jako celku. Při přezkoumání hospodaření obce Soutice za rok 2011 jsme nezjistili žádné chyby a nedostatky, s výjimkou drobných nepřesností při vedení účetnictví a v použití rozpočtové skladby.
Výše uvedené se týká vedení účetnictví jako takového, tedy ne hospodaření obce.
Na základě zjištění podle ustanovení § 10 odst.2 písmo b) zák. č. 420/2004 Sb. upozorňujeme na následující případná rizika, která mohou mít negativní dopad na hospodaření obce Soutice v budoucnosti:
nezbytnost průběžného sledování změn účetních předpisů vycházejících v souvislosti s reformou veřejných financí, aby účetnictví obce bylo v souladu s těmito předpisy a jejich výklady;
z dále uvedených finančních ukazatelů a jiných ukazatelů, jimiž MF ověřuje hospodaření obcí vyplývá, že obec je předlužena (podíl závazků k ročním příjmům je vyšší než 100%); celková likvidita (tj. podíl oběžných aktiv ke krátkodobým závazkům) je 0,19 a hodnota menší než 1 znamená vysoké riziko ve finančním hospodaření obce. Ukazatel dluhové služby za rok 2011 byl 39,82%, když za přiměřenou hranici se považuje hodnota 25%. Pozitivní na hodnotě dluhové služby je skutečnost, že obec se snaží svoje závazky splácet a snižovat tak jejich absolutní hodnotu. Riziko finančního hospodařeni je vysoké, proto je nezbytné, aby hospodaření obce bylo nanejvýš disciplinované;"
Celý Závěrečný účet za rok 2011 lze nalézt na webových stránkách obce, odkaz je uveden výše (viz. splátky krátkodobých půjček).
- Smlouva o zřízení věcného břemene – kopie z Katastrální úřad Benešov popl. 140,- Kč
- informace poskytnuté paní starostkou na zastupitelstvu konaném dne 17.12.2012, bohužel nereflektovány v zápisu ze zasedání
[1] Vyplývá z nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších změn.